Białystok

Posted: 24 Agost 2012 in Uncategorized

Imatge

O com en diríem a casa: Pendent blanca

Avui ha estat la meva primera aproximació a la ciutat on viure durant un mes sencer: Białystok. Situada a uns 60 km de Bielorússia, Białystok es la capital del voivodat (que vindria a ser un equivalent de les nostres comunitats autonomes) de Podlàquia. Teoricament es la ciutat més gran del nord-est de Polonia, de fet a la guia Lonley Planet es permeten el luxe d’anomenar-la metropoli… Pel meu gust dista molt de ser-ne una. Es una ciutat rodejada de boscos (de fet a dins la ciutat hi ha parcs prou frondosos per semblar un bosc) amb un cert ambient sovietic, i no es que ho digui jo, resulta que durant la segona guerra mundial Białystok va ser arrasada i durant la reconstrucció d’aquesta es va donar importancia a la industria en detriment dels edificis culturals o de altra índole. Amb l’arribada del comunisme a Polonia, Białystok es va omplir de factories que van fer que la ciutat aparegues als mapes ja que era un punt estratègic per a comerciar amb la URSS i posteriorment amb Russia, Bielorrusia (que es va separar de la URSS al 1990). No obstant amb la caiguda del comunisme a Polonia al 1989 (gracies a Lech Walesa) el sector industrial va deixar d’estar tant protegit i moltes d’aquestes fabriques han quedat abandonades fins avui en dia.

Un cop he sortit de la residencia DOM STUDENTA DS2 BETA (que es on visc) he començat a caminar cap al centre tranquil·lament (uns 25 min) perque feia bon dia i aixi podia aprofitar per veure tot allo que ahir em va passar per alt durant el meu recorregut nocturn en busca de internet. M’ha sopres veure la gran presencia d’esglesies, inclus de creus que hi aper arreu, pero sobretot el que mes m’ha sorpres es veure dues esglésies enormes en construcció (que cadscú tregui les conclusions que vulgui que despres em dieu radical…). Un cop he arribat al centre he intent obrir un compte a un banc que es diu Pekao i te el logo d’un Bufal (acavo de buscar que vol dir i no te traducció) pero m’ha dit que havia de dur el passaport aixi que em tocarà anar-hi dilluns.

Com que encara no era la hora de dinar (com a mínim per al meu south-west europe estomach) he decidit visitar la catedral de Białystok edificada en honor a l’Assumpció (Katedra Wniebowziecia) que esta feta de maó vermell i es d’estil neo-gotic (1900-1905).

Imatge

Per dins es un edifici immens amb una planta en forma de creu com en la majoria d’esglésies o catedrals, pero el que realment m’ha sorpés han estat tres coses:

– El passadis central tenia a banda i banda 7 banderes de aproximadament 2 metres de llarg, a l’esquerra amb els colors de la Ciutat del Vaticà i a la dreta els de la bandera de Polònia.

Imatge

– Hi havia un retaule i una imatge que tenien al seu voltat joies penjades. Aquestes joies son ofrenes que fan els devots a la verge o sant per a demana’ls-hi algun desitg o en cas de que s’hagui obrat un miracle. Seria similar al que es pot veure a montserrat pero diferent ja que a Polonia ja existeix una mare de deu negra a la que la gent li té extrema devocio en canvi aquesta no sembla ser gaire famosa.

Imatge

-Devoció. Només ho puc definir així. No he passat més de 15 min a dins de la catedral (que per al meu gust no te res a destacar ni per arquitectura ni per l’art) i han entrat com unes 20 persones que s’han agenollat al entrar, directament de genolls sobre el marbre i a resar. A continuació anaven a adorar a les seves respectives imatges, alguns amb rosari i altres no. Realment m’he sentit incomode amb la càmera allà.

Imatge

Bonus tracks:

* Karol Wojtyla: Aquest retaule dedicat al Papa Joan Pau II l’he trobat una mica creepy. Si tinc temps m’escaparé al seu poble de naixement que diuen que es precisos.

Imatge

*Traducció: el yoga no es la manera de deu

Imatge

Despres del impacte religiós m’he fet un pita extra big amb una coca-cola i m’he la he menjat en un parc aixoplugat sota un arbre perque plovia, si ara em direu que no s’ha de fer pero m’he vingut molt de gust. Despres m’he comprat un a SIM Polaca per al meu mòbil i he entrar a una església ortodoxa a la que no es podien fer fotos per dins pero us deixo una parell de les de fora. Es veu que es una església molt importat pel que fa al culte ortodox i que durant l’any rep un volum força gran de peregrins. Es tracta d’una església en honor a Sant Nicolau i per dins era presiosa, estava tota pintada al fresc amb uns colors blaus molt vius que m’han fet pensar que per força debia haver patit una restauració decent perque es trovaba en perfecte estat.

Imatge

Aixo em fa pensar en aixó altre: Ecce Homo

Per ultim he visitat una ultima església enorme, molt moderna i en molt mal estat en que destacaven el crist de la primera foto i un vitrall que no he penjat… Quan tingui més temps posare fotos al Flikr (o com es digui)…

He rematat el dia mirant Community i xerrant amb la Marina i els Papis & Brotha!

Bona nit!

 

P.D.  http://www.cuantarazon.com/708953/venga-catolicos

Anuncis
Comentaris
  1. gemma ha dit:

    M agrada molt la primera foto 🙂

  2. Marina ha dit:

    woooo! pos no te tan mala pinta la ciutat com me l’has pintat tu!!! i al final has sortit amb el noi i la noia??? Ja diras!!

  3. Dani ha dit:

    xoan hablando de religión, te han convertido? (tipic comentari que faria ma mare ¬¬’)

    comunista nazi fanatico religioso

  4. martucha ha dit:

    Jajaja sobte veure tanta imatge de culte en el teu blog ;). Li vaig dir a una companya de feina que un amic meu s’anava d’erasmus a Polònia i em va dir algunes ciutats que estaven bé per anar a visitar, ja t’informaré. Pel que escrius, no és una ciutat gaire recomanable per anar a visitar, no?

  5. juanmanuelson ha dit:

    xohan el eclesiastico proteston

  6. P. ha dit:

    Los polacos son muy religiosos y de los cristianos ortodoxos en general ni hablemos… Me encantan tus incisos de historia y de arquitectura 🙂

  7. Aiketa ha dit:

    La foto de la primera esglèsia m’encanta!! És molt xula!
    I el blog també!!!

Dodaj komentarz

